Kjærlighet til et område

Salongen på Vega var smekkfull da den første Hausmannskonferansen ble arrangert i dag. Det var kjærligheten til et unikt område som overskygget alt. Se bildene.

“Utelivets kraft for området” var ett av innleggene, en samtale mellom Erk Potur, Lars Tefre Baade og Stine Mari Røverdatter under ledelse av Runar Eggesvik. Foto: Torleif Kvinnesland.

I dag ble Hausmannskonferansen arrangert for første gang - med mål om å starte en ny samtale, en oppfordring til å få flere til å snakke sammen og jobbe sammen for et helt unikt område av Oslo.

Øystein Aurlien ønsket velkommen. Byråd for kultur og næring, Mehmet Kaan Inan åpnet konferansen, der han blant annet snakket om viktigheten av samspill og samarbeid - og kommunens sterke engasjement for støtte dette. Knut Schreiner innledet deretter om de ni lagene som skaper denne delen av byen (her kan du laste ned presentasjonen), før Johanna Holt Kleive ledet en samtale med Nazneen Khan-Østrem om hennes lidenskap for Hausmanns. Samtalen handlet blant annet om hennes oppfordring om å ta vare på og anerkjenne det unike og litt annerledes i området. Denne samtalen ble blant annet referert til av Arkitektur, i omtalen av konferansen.

Deretter fortalte Torgrim Guttormsen om forskningen gjort det han omtalte som mørk kulturarv (her kan du laste ned presentasjonen hans). I stedet for å glatte over den mørke historien til byområder bør vi i større grad anerkjenne den.

Vi ønsket å ha med Hausmania, som en av mange identitetsskapende steder i området. Frontfiguren i Dromedar, Annette Stav, er en av aktørene der, og fremførte to sanger mens hun også kort fortalte litt om stedet. Erling Dokk Holm holdt deretter et innlegg om murbyens historie og viktighet (her kan du laste ned presentasjonen hans), og ikke minst verdien av hjørner, førsteetasjer og hvorfor slike områder bør være et ideal for flere byer.

Torgeir Waldemar og Jørgen Nordeng briljerte med sine historier og sin musikk, før vi fikk en fantastisk samtale om hvordan møteplasser og utesteder har gitt Hausmanns helt unike kvaliteter siden Rockefeller startet ballet for 40 år siden. Takk til Runar Eggesvik, Erk Potur, Lars Tefre Baade og Stine Mari Røverdatter for dette. Så var tematikken om byliv og trygghet. Christina Rooth, Mads Bruun Høy og Mari Tharaldsen kom inn på både politirådsavtalen, flokeprosjektet “Trygge Byer”, og ulike tiltak kommunen bidrar på - alle med fokus på å skape trygghet. Her kan du laste ned bildene som fulgte den diskusjonen.

Konferansen ble oppsummert og avsluttet på Vega, men samtalene fortsatte etterpå da alle var invitert på “nachspiel” på Ankertorget, foran huset der Oslos første boliginspektør, Nanna Broch, bodde. Her ble Østkantustillingen gjennomført for rundt hundre år siden, for å sette fokus på boligsituasjonen på Oslos østkant. Nå er dette uteområdet oppgradert, og politistatistikkene viser en kraftig forbedring her.

Tusen takk til alle som kom, til alle som bidro på scenen, og til alle som bidro til at konferansen kunne realiseres. Vi fikk til flere konkrete og nye koblinger mellom folk, og vi fikk også flere konkrete prosjektideer vi skal følge opp videre.

Konferansen ble foreviget av Torleif Kvinnesland. Her er noen av hans bilder:

Konferansen har blitt omtalt i både Arkitektur og Vårt Oslo.

Neste
Neste

Hausmanns skatter, i et område uten navn